وبلاگ جواهرات

بررسی کیفیت سنگ الماس

بررسی کیفیت سنگ الماس

بررسی کیفیت سنگ الماس اهمیت بسیار بالایی دارد. سنگ الماس یکی از جواهرات بسیار خاص می باشد که می تواند توجه اغلب افراد با سلیقه را به خود جلب کند. همه الماس ها به یک شکل ساخته نمی شوند، بلکه هر سنگ الماس به طرز شگفت انگیزی خاص و منحصر به فرد می باشد. تمامی جنبه های آن، از جمله اندازه، شکل، رنگ و برش می تواند بسیار متفاوت باشد. شاید بتوان آن ها را به اثر انگشت انسان تشبیه کرد که هیچ یک به دیگری شبیه نیستند، اما هر کدام زیبایی و ارزش خاص خودشان را دارند. متخصصان این رشته با استفاده از روش سیستماتیک، کیفیت سنگ الماس را به راحتی تشخیص داده و نادر بودن آن را درک می کنند. به طور دقیق تر متخصصان از روشی که به وسیله GIA که در دهه 1۹۵۰ ارائه شده است، جهت تشخیص کیفیت سنگ الماس استفاده می کنند. می توان گفت که این کار، به بررسی ۴ عامل بسیار مهم در الماس بستگی دارد.

رنگ سنگ الماس

تفاوت های بسیار ظریفی که در رنگ سنگ الماس وجود دارد، می تواند بر روی کیفیت سنگ الماس به طور چشم گیری تاثیر گذار باشد. اگر دو الماس از همه نظر شبیه به یکدیگر باشند و تنها از نظر رنگ، کمی متفاوت عمل کنند باز هم دارای ارزش و کیفیت های متفاوتی خواهند بود. سنگ الماس دارای رنگ های متفاوتی می باشد. برای اطلاع از این موضوع که الماس رنگی چیست به صفحه آن مراجعه کنید. مانند الماس بنفش رنگ، و سایر رنگ ها مانند زرد روشن، قهوه ای و بی رنگ می توانند الماس های عادی تلقی شوند، اما در میان تمام این رنگ ها، نمونه های بی رنگ الماس با ارزش ترین مورد می باشند و دارای کیفیت بسیار بالایی هستند.

یکی از راه های تشخیص کیفیت سنگ الماس، اشعه فرا بنفش می باشد. اغلب الماس های با کیفیت، هنگام برخورد با اشعه فرا بنفش، نور فلورسانس ساطع می کنند که توسط چشم انسان دیده نمی شود، اما نوری مرئی می باشد. رنگی که توسط نور فلورسانس ساطع می شود، بسیار اهمیت دارد. اغلب نمونه های معمولی الماس ها رنگ آبی را ساطع خواهند کرد و اگر الماس دارای کیفیت خیلی خاص یا نادر باشد، در این صورت رنگ های سفید، زرد، نارنجی یا رنگ های دیگر را نیز پخش خواهد کرد.

رنگ سنگ الماس

بررسی شفافیت سنگ الماس

شفافیت سنگ الماس یکی دیگر از راه های تشخیص کیفیت الماس واقعی می باشد. تمامی آن ها شامل ویژگی های متفاوتی در درون خود هستند که به آن ویژگی ها آخال می گوییم. همچنین دارای نا همواری های مختلفی بر روی سطح سنگ می باشند که لکه نام دارند. این دو ویژگی با یکدیگر نحوه تشخیص شفافیت الماس را تشکیل  می دهند. بهترین شفافیت را الماسی ارائه می دهد که با بزرگنمایی ۱۰ برابر، باز هم بدون عیب و نقص باشد و از هیچ لک و آخالی بر روی سطح و داخل آن خبری نباشد مثل انواع جواهرات از جمله سرویس جواهر فلاور موجود در گالری سُروری. به این صورت که فاقد لکه (هر گونه خراش و بریدگی بر روی سطح سنگ الماس) باشند و از آخال (هر گونه مشکلی که در داخل الماس وجود داشته باشد، گاهی اوقات سنگ های معدنی یا کریستالی که هنگام تشکیل الماس داخل آن محبوس می شوند و شفافیت آن را به خطر می اندازند نیز آخال نامیده می شوند) در داخل سنگ الماس خبری نباشد. شفافیت، بر روی تشخیص کیفیت سنگ الماس تاثیر ویژه ای دارد.

این ویژگی می تواند موجب پایین آمدن کیفیت سنگ الماس شود. اما خبر خوب این است که شفافیت های مختلف الماس ها هستند که آن ها را به نمونه های نادر و منحصر به فرد تبدیل می کنند

شفافیت سنگ الماس

 

درجه های مختلف شفافیت

درجه VVS

سنگ الماس های بسیار کمی به این درجه رسیده اند، گوهر شناسان به طور دقیق الماس ها را بررسی کرده و یک لکه بسیار کوچک که با بزرگ نمایی ۱۰ برابر هم به سختی دیده می شود، می تواند بر روی کیفیت سنگ الماس اثر منفی بگذارد. در کل کیفیت سنگ الماس های این گروه، از مابقی بالا تر است.

درجه SI

الماس هایی که در این مجموعه قرار دارند، دارای لک های بیرونی و خارجی می باشند، اما با چشم غیر مسلح دیده نمی شوند و یا تاثیری بر روی زیبایی آن ها نمی گذارند. برای بررسی کیفیت سنگ الماس، این نمونه را در درجه بالا تری قرار خواهیم داد.

درجه I

این درجه از سنگ الماس دارای لک های بسیار واضحی هستند که با چشم غیر مصلح دیده خواهد شد، در نتیجه کیفیت سنگ الماس و زیبایی آن را به خطر می اندازند.

درجه های مختلف شفافیت

 

انواع برش سنگ الماس با کیفیت

هنگامی که نور با سنگ الماس برخورد می کند، از هر وجهی به طور کاملا خاص بازگشته و منتشر خواهد شد. در واقع این منتشر شدن نور، از جانب الماس است که زیبایی و ظاهر آن را منحصر به فرد می سازد. الماس نسبت به نحوه قرار گیری خودش در مقابل نور عکس العمل نشان می دهد، به عنوان مثال اگر نور را از بالا وارد کنیم و از پایین خارج شود، ظاهر بسیار زشت و تیره ای را به الماس می بخشد. در کل برش خوب، می تواند تاثیر بی نظیری بر روی درخشش و واکنش الماس در برابر نور داشته باشد. نتیجه برش خوب الماس های درخشانی است که در روی انواع جواهرات ترند میتوانید مشاهده کنید که از دیدن آن ها لذت می بریم، در حقیقت برش های خوبی خورده اند که در نتیجه قادر هستند که نور را به خوبی بازتاب کنند و به درخشندگی خود بیفزایند. همچنین علاوه بر برش دقیق، ایجاد کنتراست ‌کافی در میان قسمت های روشن و تیره نیز می تواند در درخشش الماس تاثیر بی نظیری بگذارد و به روند تشخیص کیفیت سنگ الماس کمک کند.

جالب است بدانید که هنوز هم تعداد زیادی از آزمایش های متفاوت در رابطه با نسبت برش الماس در حال صورت گرفتن است، زیرا دانشمندان بر این عقیده هستند که نسبت هایی وجود دارد که درخشش و زیبایی سنگ الماس را به حداکثر می رساند. در کل هر چه درجه تراش بالا تر برود، درخشش بی نظیری نیز پیدا خواهد کرد. امروزه اشکال متفاوتی از سنگ الماس وجود دارد که با برش های بی نقص و فانتزی خود، نظر مردم را  جلب کرده است. برخی از شکل های جدید و متنوع این روز ها عبارت اند از تراش مارکیز، تراش باگت،تراش اشک، تراش پرنسس، تراش گلابی، تراش قلب و تراش بیضی یا اوال شکل.

 

وزن قیراط سنگ الماس

همانطور که محصولات مختلف بر حسب کیلوگرم، اونس، پوند یا تن فروخته می شوند، الماس نیز به همین شکل عمل کرده و وزن آن نیز پر اهمیت می باشد. همگی ما به ارتباط مستقیم وزن با قیمت عادت کرده ایم. هر چه وزن قیراط الماس بیش تر باشد، کیفیت و قیمت آن نیز بالا تر می رود. هر چه الماس خریداری شده بزرگ تر باشد، بر روی کیفیت و قیمت آن اثر مثبت خواهد گذاشت. جهت بررسی کیفیت سنگ الماس در انواع جواهرات مناسب هدیه و لازم است بدانید که بر حسب قیراط محاسبه خواهد شد. برای تشخیص بهتر باید گفت که وزن یک گیره کوچک کاغذی، حدود یک قیراط می باشد. یک قیراط را به ۱۰۰ قسمت تقسیم کرده و هر کدام را یک صدم قیراط در نظر می گیرند.

جالب است بدانید که سنگ الماس را تا حدود یک هزارم قیراط نیز وزن کرده و سپس وزن آن را به نزدیک ترین صدم گرد خواهند کرد. اغلب مردم از وزن سنگ الماس به عنوان یک امتیاز خاص استفاده می کنند. به عنوان مثال الماس های نیم قیراط، سه چهارم قیراط و یک قیراط، خاطر خواهان بیش تری دارد، زیرا نام زیبا تری نیز دارد. بسیاری از مردم حاضرند پول بیش تری بپردازند تا وزن الماس خود را به عددی رند رسانده و کیفیت سنگ الماس را افزایش دهند. مطالب بالا چند ویژگی بسیار مهم را در رابطه با بررسی کیفیت سنگ الماس مشخص کرده است. با در نظر گرفتن هر یک از ویژگی های بالا، می توانید الماسی بی نقص و منحصر به فرد داشته باشید که مانندش را هیچ کجا پیدا نکنید. برای اطمینان بیش تر، بهتر است سنگ الماس خود را به یک گوهر شناس نشان داده و نظر او رانیز در رابطه با آن جویا شوید.

وزن قیراط سنگ الماس

2 دیدگاه در “بررسی کیفیت سنگ الماس

  1. باران گفت:

    سلام و خسته نباشید !
    کارهاتون خیلی خاص و شیکه ، در ضمن چقدر سایت شما پر محتوا و مطالبتون جذاب و مفید هستند واقعا لذت بردم.
    متشکرم 🙏🏻

  2. محیا شریف نیا گفت:

    سلام همراه عزیز، خیلی ممنونیم از توجه شما عزیز، با افتخار در خدمتتون هستیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *