وبلاگ جواهرات

تشخیص الماس اصل از بدل در خرید جواهر

تشخیص الماس اصل از بدل در خرید جواهر

تشخیص الماس اصل از بدل در خرید جواهر بسیار مهم است. الماس ها بسیار زیبا و ارزشمند هستند. برای خرید این سنگ زیبا باید پول زیادی را پرداخت کنید، زیرا بسیار خاص و کم یاب است. با توجه به این که در بازار، نمونه های تقلبی آن در انواع جواهرات همچون ست های جواهرات و سرویس ها و سرویس جواهر گندمی و … به وفور یافت می شود، ممکن است فریب بخورید و یک الماس تقلبی را با قیمت باور نکردنی خریداری کنید. برای این که فریب فروشندگان سودجو را نخورید و پول خود را هدر ندهید، لازم است به راه های تشخیص الماس اصل از بدل، توجه کنید. با دانشی که از ادامه این مقاله به دست می آورید، درست و دقیق خرید کنید.

عکس الماس واقعی

اگر قصد خرید سنگ الماس اصل را دارید دیدن عکس الماس واقعی خالی از لطف نیست، به صورت حضوری و چه به صورت غیر آنلاین باید فاکتور های ویژه ای را درنظر بگیرید. توجه داشته باشید که تشخیص اصل بودن از روی عکس الماس واقعی کاری غیر ممکن است. به همین دلیل ریسک خرید جواهرات الماس به صورت اینترنتی بسیار بالا است. جواهری ها و برند های جواهرات زیادی مدعی هستند که انواع دستبند جواهر ترند و دیگر زیورآلاتی که الماس اصل در آنها به کار رفته را به مشتریان خود ارائه می کنند. اما ما به شما پیشنهاد میکنیم که هرگز در این زمینه خطر نکنید و از آنجا که قیمت الماس اصل بسیار بالا است و هزینه ی بالایی برای شما خواهد داشت، فقط از برند های معتبر خرید جواهرات خود را انجام دهید.

الماس واقعی را چگونه بشناسیم

تشخیص الماس اصل از تقلبی

تشخیص الماس اصل از تقلبی نیازمند برخی اطلاعات مهم است. سنگ الماس، سنگی بسیار قیمتی است برای هر شخصی امکان پذیر نیست حتی اگر با برخی از فاکتور های تشخیص الماس اصل از تقلبی نیز آشنا باشد. و از جایی که انتخاب انواع جواهراتی که در آنها الماس به کار رفته از جمله گوشواره جواهر باگت و سایر جواهرات ترند این موضوع بسیار حائز اهمیت می شود. این فرآیند بسیار تخصصی است و لازم است آزمایش های ویژه ای روی الماس انجام شود. برخی آزمایشگاه های تخصصی و معتبر در این زمینه فعالیت می کنند و همچنین برای سنگ های اصل گواهی اصالت صادر می کنند که در صورت اصل بودن، مدرک معتبر و کافی ای حین خرید الماس می تواند باشد. متخصصین مجموعه ی جواهرات برند سُروری در تشخیص الماس واقعی تبحر ویژه ای دارند که طی 30 سال فعالیت در این زمینه و با بکارگیری دانش روز دنیا توانسته اند آن را کسب کنند.

تشخیص الماس داخل سنگ

الماس از کلمه یونانی آداماس به معنای تغییر ناپذیر یا فنا ناپذیر گرفته شده است. سختی منحصر به فرد این سنگ قیمتی بخاطر شرایط ویژه ی تولید آن یعنی دما و فشار بسیار زیاد است که فقط در عمق 150 کیلومتری از سطح زمین مهیا است. برای شناخت الماس واقعی لازم است آزمایش های بخصوصی انجام گیرد. اما در ابتدای تشخیص الماس داخل سنگ پس از استخراج تخته سنگ ها از معدن، تنها توجه به شفافیت و درخشندگی و همچنین غیر قابل شکست بودن در برابر ضربات ماشین های سنگ شکن کافی است.اکثر الماس های به کار رفته درانواع جواهرات ما مثل جواهرات شوپارد از معتبر ترین مراکز تهیه می شوند. به این خاطر که برش الماس کاری سخت و تخصصی است، برند های تولید کننده ی طلا و جواهر خرید الماس واقعی مورد نیاز خود را ، به صورت الماس خام انجام نمی دهند.

الماس تقلبی چه ویژگی هایی دارد

تست الماس با روغن

شما می توانید برای اثبات اصل بودن انگشتر الماس تست الماس با روغن را انجام دهید و یا از کارشناسان مجموعه ی جواهرات برند سُروری مشاوره دریافت کنید. البته برخی روش های خانگی است که اگر چه در تشخیص الماس اصل به طور صددرصدی عمل نمی کند، اما اگر سنگتان از این آزمایش های ابتدایی سربلند بیرون نیاید مطمئنا به شما ثابت خواهد کرد که تقلبی است. روش اول برای تشخیص الماسی مانند الماس صورتی اصل می توانید تست الماس با روغن را انجام دهید. ما با اعتماد کامل انواع جواهرات خود از جمله سرویس جواهر باگت را در حین خرید برای شما تست میکنیم. البته ابتدایی ترین تست خانگی تست الماس با روزنامه است. اگر الماستان اصل باشد نور را به طوری بازتاب میکند که وقتی آن را روی خطوط روزنامه قرار دهید نمیتوانید از داخل الماس متن روزنامه را مشاهده کنید و تنها رگه های سیاه به جای حروف قابل مشاهده است.

الماس واقعی را چگونه بشناسیم؟

خرید الماس اصل یکی از لذت بخش ترین خریدها برای افراد می باشد. زیرا همگی از ارزش بسیار بالای این دسته از جواهرات با خبر هستیم. اما امروزه با گسترش برندهای نامعتبر و fake شاهد تولید انبوه الماس های بدلی و غیرواقعی هستیم. این موضوع سبب شده است تا افراد نگرانی هایی از بابت خرید و تشخیص الماس روی انگشتر جواهر سولیتر و گردنبند و سایر اکسسوری ها داشته باشند و اولین سوالشان این باشد که اصل و تقلبی بودن الماس را چگونه بشناسیم. ما در مجموعه سُروری می خواهیم برخی از ترفندها و روش های ممکن برای تشخیص الماس واقعی از بدلی را به شما آموزش دهیم.
اولین و معتبرترین روش برای آن که الماس اصل و بدلی را از یکدیگر تشخیص دهیم استفاده از دستگاه تست الماس می باشد. این دستگاه قادر است انواع متفاوت و گسترده الماس ها را شناسایی کند و آنان را نمایش دهد. تمام متخصصین جواهرآلات برای تشخیص اصل و بدل بودن الماس ها از این دستگاه استفاده می کنند و طبیعتاً نظر آنان از قاطعیت بیشتری برخوردار است. با این حال می توانید در ادامه مطلب از روش های دیگر ذکر شده برای تایید واقعی یا جعلی بودن نگین الماس بهره ببرید.

الماس واقعی چه ویژگی هایی دارد

الماس تقلبی چه ویژگی هایی دارد؟

نمونه های تقلبی الماس در بازار به راحتی یافت می شوند. برخی از آن ها دوام و برش های مشابهی مانند الماس دارند، اما درخشندگی و زیبایی سنگ الماس اصل را ندارند. الماس بسیار درخشان و زیبا و در عین حال بسیار محکم است. نمونه های تقلبی الماس به هیچ عنوان درخشندگی و مقاومت الماس اصل را ندارند. اما نگران نباشید، با چند نکته، شما هم می توانید الماس واقعی و الماس فیک را تشخیص بدهید.

الماس اصل چه رنگی است

الماس اصل چه رنگی است

در پاسخ به سوال الماس اصل چه رنگی است باید گفت که اولین چیزی که در مورد الماس های رنگی ممکن است اصل یا تقلبی باشند. در واقع نمی توان صرفا با دیدن رنگ یک الماس، در مورد اصالت یا تقلبی بودن آن نظر قطعی داد. بهتر است بدانید برخی از سنگ هایی که به جای سنگ الماس، فروخته می شوند، سنگ یاقوت سفید و سنگ زیرکونیم  به کار رفته در انواع انگشتر جواهر یاقوت و زمرد مکعبی هستند. این دو رنگ، دوام و برش های یکسانی با الماس دارند، اما در درخشندگی و انعکاس نور مانند الماس اصل نیستند. با توجه به این که نمونه های تقلبی دارای چند ویژگی مشابه با الماس واقعی هستند، بهتر است تمام راه های تشخیص الماس اصل از بدل را امتحان کنید تا خیالتان آسوده گردد.

الماس واقعی چه ویژگی هایی دارد و روش های تشخیص الماس خام

دانستن اینکه الماس واقعی چه ویژگی هایی دارد و روش های تشخیص الماس خام به انتخاب یک جواهر ارزشمند کمک می کند. الماس واقعی به صورت کاملا طبیعی تشکیل شده و از دوام بالایی برخوردار است. این سنگ قیمتی، درخشندگی خاصی دارد می نوانید این ویژگی ها را در انواع انگشتر جواهر فلاور موجود در گالری به وضوح ببینید. و همچنین ساختار داخلی آن، بسیار منحصر به فرد است. اگر آن را بر روی قسمت نوشته های یک روزنامه قرار دهید، به دلیل انعکاس نور به جهات مختلف، قادر به خواندن مطالب آن نخواهید بود. با توجه به این ویژگی ها و راه های تشخیص الماس اصل از بدل که در ادامه معرفی می کنیم، کار شما در خرید یک الماس واقعی راحت تر خواهد شد.

درخواست گواهی GIA

GIA تنها آزمایشگاه رسمی و معتبر است که کیفیت الماس ها را درجه بندی و ارزش آن ها را به طور دقیق مشخص می کند. اگر الماسی این گواهی را داشته باشد و گواهی آن اصل باشد، دیگر هیچ جای نگرانی درباره الماس تقلبی نخواهد بود، زیرا GIA هیچ وقت به یک الماس تقلبی گواهی اصل نمی دهد.

درخواست گواهی GIA

سنباده کشیدن

سنباده کشیدن الماس ها در عین زیبایی خیره کننده و ظرافتی که دارند، بسیار با دوام و محکم هستند. به همین دلیل هنگامی که الماسی را از معدن استخراج می کنند، هیچ راهی جهت صیقل دادن آن وجود ندارد، به جز سنباده ای که توسط گرد های الماس پوشانده شده باشد. یک ورق سنباده معمولی را بر روی الماس مورد نظر بکشید، اگر خراشی بر روی الماس شما ایجاد شد، با یک الماس تقلبی رو به رو هستید.

سنباده کشیدن

استفاده از نفس خود

بله درست خواندید! یکی از راه های تشخیص الماس اصل از بدل، استفاده از نفس خودتان است. برای این کار، ابتدا از تمیزی الماس مطمئن شوید تا آزمایش بدون خطا صورت گیرد. با دهان خود بر روی الماس مورد نظر، ها کنید. اگر الماس شما واقعی باشد بعد از یک یا نهایتا دو ثانیه گرما و  کدری ناشی از بخار را پراکنده می کند و هیچ اثری از هوای دهان شما بر روی آن نخواهد ماند، اما در صورتی که اثر دمیدن و بخار نفس شما بر روی آن بیش تر از دو یا سه ثانیه باقی بماند، به معنای تقلبی بودن سنگ الماس مورد نظر است.

استفاده از نفس خود

شناور کردن الماس در آب

در میان راه های تشخیص الماس اصل از بدل، شناور کردن الماس در آب بسیار ساده است، اما نتیجه قطعی نمی دهد. برای انجام این آزمایش فقط به یک لیوان پر از آب احتیاج دارید. الماس را داخل آب بیندازید. اگر الماس شما اصل باشد، به داخل فرو می رود، زیرا الماس واقعی متراکم است و به راحتی در آب فرو خواهد رفت. ولی اگه تقلبی باشد بر روی آب شناور می ماند و پایین نمی رود.

شناور کردن در آب

آزمایش حرارتی

در ادامه بررسی راه های تشخیص الماس اصل از بدل، باید از گرما نیز بهره ببرید. برای انجام آزمایش حرارتی، لازم است یک لیوان آب سرد، یک جفت دستکش نسوز و یک فندک تهیه کنید. الماس خود را به وسیله فندک، حدود ۴۰ ثانیه گرم کنید و بلافاصله آن را داخل یک لیوان آب سرد بیندازید. الماس تقلبی سریعا می شکند و به تکه های کوچک تقسیم خواهد شد. اما الماس واقعی هیچ صدمه ای نمی بیند و این نشان دهنده استحکام بی نظیر الماس واقعی می باشد. سنگ های تقلبی، هنگام سرد و گرم شدن (منبسط و منقبض شدن) خیلی سریع ترک خواهند برداشت. درست مانند یک ظرف شیشه ای که اگر حرارت ببیند و خیلی سریع سرد شود، می شکند. این آزمایش از نمونه های دیگر کمی دقیق تر است، زیرا الماس دوام و استحکام زیادی دارد و حتی می تواند گرما را به سرعت پخش کند. به همین دلیل دما هیچ اثر مخربی بر روی آن نخواهد گذاشت.

آزمایش حرارتی

استفاده از لوپ

یکی از راه های تشخیص الماس اصل از بدل، استفاده از لوپ است. لوپ در حقیقت ابزار کار جواهر شناسان است و شباهت زیادی به ذره بین دارد اما فاقد دسته است. در اولین مرحله نیاز است به دنبال عیب های کوچکی باشید که در هنگام استخراج بر روی آن به وجود آمده است. در مرحله دوم به دنبال تغییر رنگ های کوچک باشید که نشان دهنده یک الماس اصل هستند. اما نکته اینجاست که عدم وجود لک بر روی الماس، به معنای تقلبی بودن آن نیست، بلکه ممکن است شما با یک الماس با ارزش و با کیفیت بالا، رو به رو باشید. فراموش نکنید که باز هم باید آزمایش های دیگر را انجام دهید تا از اصل بودن آن اطمینان حاصل کنید. در کل پیدا کردن عیوب الماس ها کمی دشوار است و نیاز به تجربه دارد. اگر لوپ ندارید و یا تجربه استفاده از آن را تا به حال نداشتید، لازم است از یک متخصص کمک بگیرید.

استفاده از لوپ

توجه به قیمت

توجه به قیمت اماس از موارد بسیار مهم در هنگام خرید است. الماس اصل قیمت بالایی دارد. اگر برای خرید یک الماس واقعی رفتید و با یک قیمت پایین رو به رو شدید، مطمئن شوید که آن الماس تقلبی است؛ زیرا یک الماس واقعی، با کیفیت و زیبا هیچ گاه قیمت پایینی ندارد. قبل از خرید، لیستی از قیمت الماس ها برای خود تشکیل دهید تا اطلاعات خود را در رابطه با قیمت الماس بیش تر کنید و فریب فروشندگان سود جو را نخورید.

توجه به قیمت

 استفاده از نور سیاه

استفاده از نور سیاه هم یک روش بسیار مفید است. با توجه به راه های تشخیص الماس اصل از بدل، باید گفت که اغلب الماس ها هنگامی که با نور سیاه مواجه می شوند، یک اشعه آبی از خود انتشار خواهند داد. تیره یا روشن بودن رنگ اشعه چندان اهمیتی ندارد. تا زمانی که اشعه به رنگ آبی باشد، الماس شما اصل است و در صورتی که رنگ های دیگری مانند خاکستری یا زرد را انتشار دهد، آن الماس تقلبی است.

استفاده از نور سیاه

خراشیدن شیشه

خراشیدن شیشه یکی از قدیمی ترین راه های تشخیص الماس واقعی از بدل است. برای این کار تنها به یک بشقاب یا لیوان شیشه ای احتیاج دارید. الماس خود را بر روی شیشه بکشید. اگر خراشی ایجاد شد، می توان گفت که الماس شما اصل است و اگر هیچ خراشی ایجاد نشد، آن الماس نمونه ای تقلبی تلقی می شود. باید توجه داشته باشید که خراشیدن شیشه، تنها راه قابل اعتماد نیست، زیرا بسیاری از سنگ های قیمتی هستند که به راحتی بر روی شیشه خراش ایجاد می کنند. برای اطمینان بیش تر، راه های دیگر را نیز امتحان کنید.

8 دیدگاه در “تشخیص الماس اصل از بدل در خرید جواهر

  1. نورا گفت:

    سلام ، امیدوارم بتونم از این به بعد از این راهها استفاده کنم 👍🏽😍

    1. محیا شریف نیا گفت:

      سلام همراه عزیز، بله صد در صد می تونید حداقل تشخیص های اولیه را داشته باشید، خیلی ممنونیم از توجه شما 🙏🏽🌺

  2. رویا گفت:

    سلااااام
    شما عالی هستید 😍😍😍
    مطالبتون واقعآ جذابن 👏🏻🙏🏻
    متشکرم🙏🏻🌹

    1. محیا شریف نیا گفت:

      سلام همراه عزیز، خوشحالیم که مورد توجهتون واقع شدیم، ممنونیم از شما که مارو حمایت می کنید، با افتخار در خدمتتون هستیم 🙏🏽🌺

  3. کادر گفت:

    سلام ا ون عکستون که تفاوت الماس اصل و بدل ( شیشه ای) و دیدن متن رو گذاشتین اصلا با محتوا نمی خونه آیا اشتباه تایپی رو عکس وجود داره و یا محتوا اشتباه است ممنون میشم رفعش کنید چون احساس می کنم جای اصلی و شیشه ای اشتباه هست

    1. محیا شریف نیا گفت:

      سلام همراه عزیز، خیلی ممنونم از توجهتون، لطف می کنید بیشتر توضیح بدید اشتباهش کجاست؟ خوشحال میشیم نظرتون و بدونیم، با افتخار در خدمتتون هستیم.

  4. محمد إیپک لو گفت:

    سلام و عرض ادب.
    قطعا اشخاصی مثل من که تجربه ای در زمینه سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی نداریم . لااقل با در نظر گرفتن آموزشهای شما .کمک زیادی به ما میشود که جنس تقلبی به راحتی به مثل ما فروخته نشود. زنده باشید و برقرار.

    1. محیا شریف نیا گفت:

      سلام همراه عزیز، متشکرم از توجه و انرژی مثبت شما دوست گرامی ، با افتخار در خدمتتون هستیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *