وبلاگ جواهرات

الماس رنگی چیست و با ارزش ترین و خالص ترین آن کدامست؟

الماس رنگی در جواهرات

یکی از بهترین گزینه هایی که می توان برای تزیین زیورآلات و اکسسوری های خاص از آن ها استفاده کرد الماس های رنگی هستند. الماس آن هم از نوع رنگی، زیبایی جواهرات ما را دو چندان می کند و توجه تمام اطرافیان را به سمت خود می گرداند. اما هر یک از آن ها چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند و کدام یک بهتر هستند؟ برای آشنایی با انواع الماس رنگی تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

عکس سنگ الماس طبیعی خام 

عکس سنگ الماس طبیعی خام  را در زیر مشاهده میکنید. الماس یک جواهر بسیار گرانبها است که برای تولید آن دو روش طبیعی و مصنوعی وجود دارد. شاید با دیدن تنها عکس سنگ الماس طبیعی خام قادر به تصخیص مصنوعی بودن نشویم. لازم به ذکر است که تمامی الماس های به کار رفته در انواع جواهرات گالری سروری مثل انواع انگشتر جواهر مردانه و زنانه و دستبند ها از الماس اصل هستند. در روش طبیعی ابتدا باید سنگ الماس را ۱۸۰ کیلومتر در عمق زمین فرو برد و ۱۲۰۰ درجه حرارت داد و تحت فشار زیاد قرار داد و به سرعت به سطح زمین رساند و الماس داخل سنگ را جدا کرد که استخراج و تولید این سنگ الماس به شدت سخت و پر هزینه است در نتیجه برای تولید جواهر الماس از روش آزمایشگاهی هم استفاده می شود. انواع سنگ الماس خام در جهان موجود است مانند سنگ الماس خام مشکی که هر کدام خاصیت بخصوصی دارند. الماس های تولید شده در کارها و اماکن مختلف از پمپ بنزین تا در ساخت جواهرات استفاده می شوند.

قیمت-هر-قیراط-الماس

انواع رنگ الماس واقعی و مصنوعی

برای بررسی انواع رنگ الماس واقعی و مصنوعی نیاز به بررسی رنگ الماس های خام داریم.  الماس ها در رنگ های مختلف موجود هستند که با چشم غیر مسلح قابل تشخیص نیستند و نام رنگ ها با استفاده از حروف انگلیسی مانند F,D,E تعیین می شود. رنگ های G و L نشان از کم ارزش تر بودن الماس است. انواع رنگ الماس را میتوانید در بین جواهرات برند سُروری مثل سرویس جواهر فلاور مشاهده کنید. قیمت یک قیراط الماس بیشتر از دو الماس نیم قیراطی است پس الماس بزرگتر دارای قیمت بیشتر و الماس کوچکتر دارای قیمت کمتر است. در واقع یک قیراط ۲۰۰ میلی گرم وزن خواهد داشت مگر آنکه از سیستم نقطه ای استفاده شود. فرض کنید در یک حلقه الماس از یک الماس دو قیراطی و در یک حلقه الماس دیگر چهار الماس نیم قیراطی استفاده شود ، قطعا قیمت حلقه الماس دو قیراطی بیشتر است.

قیمت هر قیراط الماس طبیعی خام در ایران

قیمت هر قیراط الماس طبیعی خام در ایران به یک سری فاکتور بستگی دارد مثل درجه پاکی و درجه رنگ که پس از محاسبه و بررسی این فاکتورها قیمت گذاری می شوند. هر چه رنگدانه صورتی در الماس بیشتر باشد، رنگ الماس صورتی تر می شود و قیمت هر قیراط الماس صورتی با توجه به میزان صورتی بودن الماس محاسبه میشود و هر چه الماس صورتی تر باشد، قیمت قیراط الماس صورتی نیز بیشتر خواهد بود. شما می توانید سرویس جواهر سفارشی خود را با رنگ الماس دلخواه به جواهر سُروری سفارش دهید و با سفارش خود را با بهترین کیفیت تحویل بگیرید. سرویس جواهر یا جواهرات مد نظر شما میتواند با جواهر الماس، یاقوت یا هر سنگ گران بهایی که مد نظر شماست ساخته شود.

قیمت-هر-قیراط-الماس

الماس رنگی چیست و کمیاب ترین رنگ آن کدام است؟

الماس رنگی چیست و کمیاب ترین رنگ آن کدام است و برای آشنایی با انواع الماس های رنگی ابتدا بهتر است این کریستال زینتی زیبا را بیشتر بشناسیم. این سنگ های درخشان به طور کلی در دو نوع ساده و رنگی در دسترس هستند. قهوه ای و زرد رایج ترین تناژ در نمونه های رنگی طبیعی الماس محسوب می شوند. سایر نمونه های رنگی آن مانند صورتی، آبی، نارنجی، سبز، قرمز و بنفش طبیعی بسیار نادر و کمیاب هستند. از بین 100000  الماس تنها تعداد کمی از آن ها یکی از رنگ های بسیار کمیاب را خواهد داشت. درجه رنگ این سنگ های زیبا ممکن است بسیار روشن و یا تیره باشد. برای بررسی و تشخیص درست رنگ در آن ها باید این کار را در محیطی با رنگ مناسب انجام داد. در بین الماس ها به ندرت می توان نمونه هایی به رنگ سیاه یا خاکستری پیدا کرد.

الماس اصل چه رنگی است؟

در پاسخ به سوال  الماس اصل چه رنگی است؟ باید بگوییم الماس ها در دو دسته بی رنگ یا رنگ های فانتزی قرار می گیرند. ارزش الماس های بی رنگ، بر اساس رنگ یا زردی آن سنجیده می شود. ارزشمندترین و با کیفیت ترین نوع الماس بی رنگ آن است که درون سنگ هیچ هاله زرد رنگی نباشد و هر چه این هاله‌ی زرد پررنگ‌تر باشد ارزش و کیفیت الماس پایین تر می آید. در این حال باید توجه داشت که این نوع الماس با سنگ الماس زرد کاملاً متفاوت بوده و الماس زرد، بسیار ارزشمند است. نوعی الماس مصنوعی بی رنگ به نام الماس رنگین کمان یا الماس رنگی رنگی نیز وجود دارد که نسبت به الماس طبیعی شکننده تر می باشد. سنگ الماس رنگی به این دلیل به نام رنگین کمان شهرت یافته است که نور را در رنگ های مختلف منعکس می کند و همین خاصیت است که طرفداران زیادی دارد.

الماس رنگی

کمیاب ترین رنگ الماس

کمیاب ترین رنگ الماس در واقع خالص ترین ان است. هرچه میزان رگه های رنگی در الماس ها کمتر باشد نشان دهنده ی این است که آن الماس از خلوص بیشتری برخوردار است و در نتیجه ارزش بیشتری دارد. الماس های بی رنگ که درخشش و جلوه ی ویژه ای به جواهرات می بخشند، از گرانترین و کمیاب ترین انواع الماس ها هستند. با این حال شرکت های فعال در ساخت سنگ های قیمتی مصنوعی مثل برند سواروسکی، الماس های بی رنگ با درخششی نزدیک به درخشش الماس واقعی تولید می کنند تا عموم مردم بتوانند از زیبایی بی نظیر الماس همانطور که در عکس الماس فانتزی و انگشتر جواهر تنیس قابل مشاهده است بهرمند شوند. الماس های رنگین کمانی نیز از انواع الماس های مصنوعی بی رنگ هستند. میتوانید در عکس الماس رنگین کمانی مشاهده کنید که رنگ این نوع الماس خاص بخاطر شکست نوری است که در وجوه آن صورت می گیرد.

معرفی انواع رنگ های الماس

معرفی انواع رنگ های الماس مبحث بسیار گسترده ایست. رنگ های فانتزی الماس بسیار متنوع بوده و به رنگ های صورتی، قرمز، زرد، آبی، سبز، سیاه، نارنجی، بنفش، قهوه‌ای موجود هستند. دلیل رنگی بودن این الماس ها، وجود ناخالصی و عناصری غیر از کربن در سنگ می باشد. از معروف ترین رنگ های الماس که در جواهر سازی استفاده می شود، سنگ الماس صورتی و الماس بنفش رنگ می باشد و از الماس قهوه ای خام به دلیل رنگ خاص و کم ارزش‌تر بودن نسبت به بقیه الماس ها به ندرت استفاده می شود. نکته قابل توجه در خصوص انواع الماس طبیعی، درجه بندی نامحسوس طیف رنگی آن ها می باشد. این طیف رنگی توسط افراد نابلد قابل تشخیص نیست و برای بررسی نیاز به مهارت و ابزار دارد. شما می توانید در ادامه عکس الماس های رنگی و طبیعی را در مجموعه سروری و کاتالوگ های این گالری مشاهده نمایید و در صورت پسند آن ها را تهیه نمایید.

سنگ الماس بنفش

رنگ بنفش الماس های تراش خورده ای که در جواهرات بکار می روند و طرفداران زیادی نیز دارند به سبب ترکیب مقادیر زیادی از هیدروژن و بور در این نوع الماس های خاص است. در واقع علت اصلی تنوع رنگی ای که در عکس الماس رنگی مشاهده می کنید، به خاطر وجود مواد معدنی خاص در این نوع سنگ های قیمتی است. الماس بنفش از نادرترین رنگهای الماس است و به ندرت می توان الماسی با رنگ خالص بنفش یافت. اکثر الماس های بنفش رنگ، دارای رگه های صورتی و طوسی هستند که گاها در عکس الماس بنفش دیده می شوند. تشخیص خلوص رنگ الماس ها تنها توسط متخصصین این امر به وسیله ی ابزار های دقیق امکان پذیر می باشد.

الماس سبز تیره

شاید علت بوجود آمدن الماس های سبز کمی شما را حیرت زده کند چرا که این رنگ سبز چشم نواز و خیره کننده طی میلیون ها سال تحمل سنگ در معرض رادیواکتیو در کریستال های الماس به وجود آمده است. خوشبختانه این واکنش هیچ گونه اثر رادیواکتیوی در الماس به وجود نمی آورد و خطری برای دارندگان جواهرات الماس سبز تیره نخواهد داشت. گاها الماس چند رنگ دارد و علت آن وجود ناخالصی های مختلف در این نوع است و از ارزش کمتری برخوردار است. اما توجه داشته باشید که الماس هفت رنگ در دسته ی الماس های چند رنگ قرار ندارند و همانطور که قبلا به آن اشاره کردیم شکست نور در این الماس های مصنوعی باعث دیده شدن رنگ های متنوع در آن می شود.

سنگ الماس زرد خام

عمدتا رنگ الماس واقعی که از معادن استخراج می شود زرد و قهوه ای است و دیگر الماس های رنگی و بیرنگ در دسته ی الماس های نادر قرار دارند و جواهراتی که از این نوع الماس ها ساخته می شوند بسیار ارزشمند هستند. آنچه که در مورد ساختار الماس قرمز خام جالب توجه است این است که هنوز گوهرشناسان علت بوجود آمدن این رنگ را نتوانسته اند دریابند. علت بیشتر بودن الماس های زرد رنگ از دیگر رنگ های الماس مثل الماس سبز رنگ باعث شده تا ارزشی به نسبت کمتر داشته باشند اما با این حال همچنان از سنگ های قیمتی و زینتی هستند که برای خریدشان هزینه ی زیادی باید متقبل شد.

دلایل رنگی بودن الماس ها

از دلایل رنگی بودن الماس ها همانطور که در بالا اشاره کردیم وجود برخی ناخالصی ها در ترکیب آن است. الماس طبیعی در واقع یک ماده معدنی و شکل کمیاب کربن کریستالی است. الماسی که تماماً از کربن تشکیل شده و ساختار بلوری کاملی دارد، بی رنگ است. البته الماس هایی که ترکیب آن ها کامل باشند به ندرت وجود دارند. انواع الماس های رنگی میلیون ها سال در اعماق زمین تحت تاثیر عوامل مختلف قرار گرفته اند و نقص هایی در ساختار آن ها به وجود می آید و همین موضوع دلیل اصلی رنگی شدن کریستال های استخراج شده است. به عنوان مثال برخی از این اشکالات می توانند مسیر عبور نور را تغییر دهند. همچنین با تغییراتی که در ساختار آن ایجاد می کنند باعث می شوند به طور انتخابی کریستال برخی از طول موج های نور را منتقل کند و برخی دیگر را به خود جذب کند. از آنجایی که هر طول موج نور مربوط به رنگ متفاوتی است، انتقال و جذب انتخابی آن ها رنگ ظاهری الماس را تعیین می کند. نمونه هایی از این اشکالات عبارتند از:

  • تغییر شکل های دقیقه ای در شبکه کریستالی الماس
  • وجود ذرات ریز غیر الماسی در ساختار کریستال
  • به وجود آمدن مکان های خالی برای اتم های کربن در شبکه کریستالی الماس
  • جایگزین شدن اتم های عناصری مانند نیتروژن یا بور، به جای تعداد کمی از اتم های کربن در شبکه کریستالی الماس

درست است که از اصطلاح “نقص یا اشکال” برای این بی نظمی های ایجاد کننده رنگ در یک الماس استفاده می شود، اما تأثیر حضور آن ها تنها به تغییر رنگ محدود می شود و هیچ تغییری در دوام و ارزش کریستال ندارد. بنابراین لازم نیست هنگام خرید نگران دوام آن ها باشیم. در ادامه با انواع الماس رنگی بیشتر آشنا می شویم.

دلایل رنگی بودن الماس ها

درجه بندی الماس های رنگی

یکی از موارد مهم در مبحث انواع الماس های رنگی درجه بندی آن ها است. درجه بندی و ارزش گذاری این کریستال های فانتزی متفاوت از الماس های بی رنگ است، زیرا در الماس های شفاف هرچه رنگ کمتری وجود داشته باشد ارزش آن بیشتر است، زیرا سنگ های کاملاً بی رنگ کمیاب هستند. در این ارزش گذاری شدت رنگ بسیار مهم‌ است، همچنین نحوه توزیع یکنواخت رنگ در سرتاسر سنگ اهمیت بسیاری دارد. اما الماس های رنگی تحت تأثیر 4 گزینه زیر ارزش گذاری می شوند:

  • رنگ
  • قیراط
  • شفافیت
  • برش

الماس هایی با رنگ های اصلاح شده و ثانویه

تعداد بسیار کمی از الماس ها دارای رنگ خالص مانند قرمز، آبی، سبز، نارنجی و یا زرد هستند. آن ها در دسته انواع الماس های رنگی پرطرفدار قرار می گیرند و معمولاً قیمت بسیار بالایی دارند. اما در این بین الماس هایی نیز وجود دارند که رنگ بندی آن ها بین رنگ های اصلی است. به عنوان مثال، الماس های زرد ممکن است رگه هایی از سبز (زرد مایل به سبز) یا نارنجی (زرد مایل به نارنجی) داشته باشند.

الماس هایی با رنگ های اصلاح شده

منابع شناخته شده الماس های رنگی

هیچ معدنی را نمی توان پیدا کرد که منبع فراوانی از انواع الماس های رنگی مانند صورتی، قرمز، نارنجی، آبی، سبز و یا بنفش باشد. این رنگ ها واقعا کمیاب هستند؛ ولی با این حال، تعداد کمی از معادن وجود دارند که به صورت منظم الماس های رنگی خاصی مانند صورتی یا زرد تولید می کنند و در این زمینه معروف هستند. در ادامه با برخی از معادن شناخته شده که براساس رنگ الماس های استخراج شده مشهور هستند آشنا می شویم.

منابع الماس صورتی

معدن آرگیل در استرالیا در حال حاضر منبعی برای تولید مقادیر کمی از انواع الماس های رنگی صورتی است. اما معدن گلکندا در هند منبع تاریخی استخراج الماس های صورتی در گذشته بوده است. این رنگ از الماس گاهی در پروژه آبرفتی لولو در آنگولا، منطقه میناس گرایس برزیل، معدن ویلیامسون در تانزانیا و معدن پریمیر در آفریقای جنوبی پیدا شده است. در روسیه نیز معادن لومونوسوف، یاکوتیا و آرخانگلسک متعلق به آلروسا هر ساله تعدادی الماس صورتی تولید می کنند.

منابع الماس صورتی

منابع الماس قرمز

از سال 1985، معدن آرگیل در غرب استرالیا، تقریباً منبع اصلی تمام الماس‌های قرمز رنگی است که وارد بازار شد. اما، سه مورد از معروف ترین الماس های قرمز جهان از منابع دیگری به دست آمده اند. Hancock Red (که در سال 1987 به قیمت 926315 دلار به ازای هر قیراط فروخته شد) در برزیل پیدا شد. الماس قرمز Moussaieff، بزرگترین الماس قرمز شناخته شده نیز در برزیل یافت شد و DeYoung Red، سومین الماس بزرگ قرمز است که منبع استخراج آن نامشخص است.

منابع الماس زرد

رنگ زرد بعد از قهوه ای در بین انواع الماس های رنگی، دومین رنگ رایج است. این نوع از کریستال های با ارزش فانتزی، در بسیاری از معادن سراسر جهان در مقادیر کم استخراج می شود.

منابع الماس سبز

معادن گلکوندا در هند منبع تعدادی الماس سبز با ارزش در طول تاریخ بوده است. همچنین تعداد کمی الماس سبز در برزیل، جمهوری آفریقای مرکزی، گویان، روسیه، آفریقای جنوبی و زیمبابوه استخراج شده است.

منابع الماس آبی

معدن کولینان در آفریقای جنوبی شناخته شده ترین تولید کننده الماس آبی است. از سال 2009، پترا دایموندز مالک معدن کولینان چندین الماس آبی بزرگ با وزن بیش از 25 قیراط را به حراج گذاشته است. معدن کولینان استخراج کننده بزرگترین الماس خام جهان است و سهم قابل توجهی در عرضه الماس هایی با وزن بیش از 100 قیراط در جهان را دارد. البته ALROSA در جمهوری سخا و لومونوسوف در منطقه آرخانگلسک روسیه هم منبع تعداد کمی از انواع الماس های رنگی آبی است. از سایر معادن در برزیل، هند، اندونزی، سیرالئون و آفریقای جنوبی فقط گه گاه کریستال آبی استخراج شده است.

منابع الماس آبی

منابع الماس بنفش

معدن آرگیل استرالیای غربی پایدارترین منبع استخراج کننده الماس با رنگ بنفش خالص بوده است. تعداد الماس بنفش بسیار کم است و در طول تاریخ این معدن تنها، کمتر از 100 قیراط الماس بنفش خام استخراج کرده است. اما در کل می توان این معدن را به عنوان پایدارترین منبع تولید این نوع الماس رنگی در نظر گرفت، زیرا تنها منبعی است که هر ساله چند قیراط کریستال بنفش خالص در آن پیدا شده است. در بین انواع الماس های رنگی، بنفش از همه آن ها کمیاب تر است و به ندرت در معادن دیگر یافت شده است.

منابع الماس نارنجی

الماس های نارنجی بسیار نادر هستند و هیچ معدن خاصی برای آن ها معرفی نشده است و هر از چند گاهی ممکن است در معدن های مختلف استخراج شود.

منابع الماس قهوه ای

قهوه ای رایج ترین رنگ در بین انواع الماس های رنگی است. کریستال هایی به رنگ قهوه ای فراوان هستند و در ذخایر سراسر جهان یافت می شوند. شناخته شده ترین معدن برای تولید این نوع الماس، معدن آرگیل در استرالیا است که تولید کننده بیش از 80 درصد الماس های با کیفیت قهوه ای است. تعدادی از معادن روسیه مانند آلروسا نیز مقادیر قابل توجهی از این کریستال فوق العاده را تولید می کنند.

منابع الماس قهوه ای

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *