وبلاگ جواهرات

معدن الماس در ایران کجاست و در کدام مناطق یافت می شود

معدن الماس در ایران کشف شده است

معدن الماس ایران کجاست و در کدام مناطق یافت می شود ؟ معدن الماس ایران حجم و ظرفیتی مانند معادن اصلی الماس در دنیا ندارد و تاکنون معدن بزرگی از الماس در ایران کشف نشده است. با این حال، در پاسخ به این سوال که آیا در ایران الماس وجود دارد، اکثر جواهرات الماس موجود در ایران از جمله انواع  گوشواره و گردنبند جواهر باگت از الماس های خارج از ایران استفاده شده و الماس ایرانی نیست. همچنین می توان این پاسخ را داد که در اکتشافات اخیر ذره های الماس در سیستان و بلوچستان یافت شده است و همین موضوع احتمال وجود معدن الماس در ایران را تقویت کرده و امید به کشف الماس در ایران را افزایش می دهد و از کشور های این منطقه می توان به افغانستان و هندوستان اشاره کرد که به معادن الماس و سایر سنگ های قیمتی دست پیدا کرده اند و به همین دلیل می توان امیدوار بود که، با توجه به شباهت ساختاری لایه های زمین در این نواحی، در آینده کشور ایران نیز به منابعی از الماس دست یابد.

یافتن کوه الماس در ایران

یافتن کوه الماس در ایران کار چندان سختی نیست. کربن خالصی است که در فشار زیاد تحت گرمای بسیار قرار گرفته و ظاهری درخشان و شفاف پیدا کرده است؛ بنابراین عجیب نیست که محققان زمین شناس دریافته اند که بزرگترین ذخایر الماس زیر پوسته زمین قرار دارند. همچنین الماس انگشتر جواهر سولیتر نیز که از یک تک نگین الماس در آن استفاده میشود از ذخایر زیر زمینی گرفته شده. کوه های الماس عظیمی که در اعماق 145 تا 240 کیلومتری سطح زمین بوده اما در حال حاضر دسترسی به آن ها غیر ممکن است. طبیعتاً کشور ایران نیز از این قاعده مستثنی نبوده و ذخیره عظیمی از الماس، صدها کیلومتر زیر سطح آن پنهان شده است و امید به یافتن الماس ایرانی دور از ذهن نیست. اما در پاسخ به این پرسش که معدن الماس در ایران وجود دارد یا نه باید گفت که تاکنون تنها کمی پودر الماس و سنگ های قیمتی در منطقه کوه سفید سراوان و کوه سرخ سیستان و بلوچستان یافت شده است. باید دید آیا این ها تنها معدن الماس ایران خواهد بود یا معادن و کوه های جدیدی روی زمین کشف خواهد شد که با توجه به دستیابی کشورهای همسایه به این ذخایر عظیم می توان خوش بینانه به این موضوع نگاه کرد.

الماس اصل در کجای ایران یافت میشود

 برای پاسخ به سوال الماس در کجای ایران یافت میشود با توجه به مشابهت لایه های زمین در شرق ایران و افغانستان، امکان کشف ذخایر الماس در ایران نیز وجود دارد. هندوستان نیز از دیگر کشورهای منطقه است که به معادن الماس دست یافته است. نمونه این تجارت جهانی الماس به لحاظ ارزش اقتصادی بسیار ارزشمندتر از دیگر سنگ ها و فلزات گرانبها است. هنوز به صورت رسمی و گسترده در زمینه اکتشاف معادن الماس ایران کار نشده است. برای مشاهده انواع جواهرات الماس میتوانید به گالری جواهری سُروری مراجعه کنید. تا کنون در حدود 14 هزار گونه الماس شناسایی شده که به لحاظ کیفیت و قیمت یکسان نیستند. چهار عامل در قیمت گذاری الماس اصلی ترین نقش را دارند:

  • درجه خلوص گوهر الماس ( کانی طبیعی)
  • رنگ الماس طبیعی
  • نحوه تراش الماس
  • اندازه بزرگی و وزن سنگ الماس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *