وبلاگ جواهرات

کدهای طلا و حروف حک شده روی طلا نشان دهنده چیست؟

کدهای طلا نشان دهنده چیستند؟

برای پاسخ به سوال کدهای طلا و حروف حک شده روی طلا نشان دهنده چیستند؟ میتوان گفت که معمولا بر روی جواهرات طلا و نقره ساخته شده توسط سازندگان مختلف از جمله جواهری سُروری کدهایی درج می شود و ما تعدادی کدهای طلای اصل در اخیار داریم که با دانستن انها میتوانید خریدی مطمئن داشته باشید. این کدها در مواردی مقدار عیار و خلوص بکار رفته را نشان می دهند و در مواردی هم کد شناسایی کالا توسط شرکت سازنده است. در مواردی این کدها فقط عدد است و در موارد دیگر ترکیبی از اعداد و حروف اختصاری می باشد که این حروف ممکن است مخفف جنس سکه و عیار آن، یا مخفف نام شرکت سازنده باشد. با توضیحات بالا تا حدودی تشخیص آن ساده می شود.

کدهای طلای خارجی اصل

کدهای طلای خارجی اصل را هم به راحتی میتوان تشخیص داد. کد های طلا همان طور که گفته شد یکی از راه های تشخیص طلا از سایر فلزات است. طوری که اعداد حک شده و کدهای طلای اصل روی آنها متفاوت است. در پاسخ به سوال ایا طلای 925 وجود دارد باید بگوییم که مثلا اگر روی طلا عدد 925 حک شده باشد یعنی برای ساخت این قطعه طلا از 92/5 درصد طلا استفاده شده است اما کدهای طلای خارجی مثل کد طلا sg مانند انواع جواهرات مسیکا متفاوت از دیگر طلاهاست. کد طلا هندی اکثرا 14k یعنی عیار آن 14 است در نتیجه از طلاهای ایرانی ارزان تر است. شاید برایتان سوال باشد که تمام طلاها کد دارند یا طلای بدون شماره داریم؟ باید گفت که گاهی به خصوص در طلاهای قدیمی این امکان وجود دارد که یک قطعه طلا شماره نداشته باشد پس، بله طلای بدون شماره داریم. برای خرید انگشتر برلیان با عیار مد نظر خودتان کافیست طرح دلخواهتان را به جواهری سُروری سفارش دهید.

کدهای-طلای-خارجی

شماره طلا نشانه چیست؟

اینکه شماره طلا نشانه چیست را باید از حروفی که روی طلا درج می شوند تشخیص داد که این کدها علاوه بر عیار و خلوص آن، نشانگر جنس آن نیز هست. یا میتوانید از مراکز معتبر استعلام کد طلا را بگیرید. در این مقاله به تفضیل در مورد کدهای طلای اصل صحبت میکنیم. شماره طلا گاهی کاملا عددی و گاهی ترکیبی از عدد و حروف هستند. مثلا کد زنجیر 18kgp چیست؟ 18 در این کد به این معنی است که طلای استفاده شده، طلای هجده عیار است. g مخفف gold به معنی طلا و p مخفف plated به معنی آبکاری است، پس در نتیجه زنجیر 18kgp فلز طلا نیست و روکش طلا است. شما می توانیدانواع سرویس جواهر مثل سرویس جواهر باگت و سرویس جواهر اشک و سایر جواهرات لوکس و خاص، انگشتر الماس و هر جواهر دلخواه در طرح و وزن دلخواهتان را به جواهری سُروری سفارش دهید تا با بهترین کیفیت تقدیم شما گردد.

کدها و اعداد روی طلای اصل

کدها و اعداد روی طلای اصل و کدگذاری بر روی جواهرات یا شماره های روی طلا یکی از راه های معتبر برای تایید اصالت سرویس های طلا و جواهرات می باشد. طبیعتا کدها و اعداد روی طلای اصل سبب می شود تا فعالیت های غیر قانونی، میزان تقلب و فروش مصنوعات به نام مصنوعات وارداتی به شدت کاهش یابد.
به طور کلی 2 نوع کد طلا بر روی هر قطعه وجود دارد:

  •  کد عیار طلا
  •  نام سازنده یا برند آن

یکی از قوانین موجود در امر کدگذاری جواهرات، حک کردن حرف اول شهری ست که کالا را ساخته است. به عنوان مثال اگر انگشتر طلایی تولید شهر تهران باشد، کد شناسایی طلا را با حرف انگلیسی 90T نشان می دهند. یا مثلا کدهای طلای خارجی با شماره دیگری شروع می شوند. بدین ترتیب مخاطبان با مشاهده شماره های طلا 90T متوجه می شوند که این طلا در کجا ساخته شده است. اما ممکن است سوال پیش آید که در مثال بالا عدد 90 روی انگشتر نمایانگر چیست؟ عدد 90 یا اعداد دیگری که در کدگذاری جواهر و طلا استفاده می شوند، شماره واحد تولید می باشند. پس یکی از آسان ترین روش ها برای تشخیص انواع جواهرات ترند و طلای ایرانی و خارجی از طریق شماره روی طلا می باشد. در حقیقت با استفاده از کد شناسایی طلا و استعلام کد طلا می توانید به اسم و اصل آن پی ببرید. گالری و جواهری سُروری با فراهم نمودن بهترین های طلا و جواهر، شما را به پوشیدن خاص ترین ها دعوت می کند.

کدهای-روی-طلا

معنی انواع کد انگشتر طلا

یکی از مهمترین نکات در هنگام خرید انواع طلا توجه به معنی انواع اعداد روی طلا و کد انگشتر طلا است. رایج ترین کدهای طلا که بر روی انگشتر حک میشود عیار طلا می باشد. نشانه ی عیار حرف K می باشد که از کلمه KARAT گرفته شده است. همانطور که میدانید عیار طلا نشان دهنده میزان خلوص طلا می باشد. به عنوان مثال اگر شماره انگشتر طلا 24K باشد، یعنی آن انگشتر یک طلای خالص است و به هیچ فلز دیگری در ترکیب آن وجود ندارد. معروف ترین کدهای طلا عیار به شرح زیر می باشند:

  1.  24 عیار 
  2. 18 عیار
  3. 14 عیار
  4. 12 عیار
  5. 10 عیار

در ضمن ممکن است براساس یک سری قوانین کدگذاری جواهر متفاوت از حرف k استفاده نشود. به عنوان مثال اگر کد روی طلا انگشتری 750 باشد، یعنی 75 درصد آن از طلا ساخته شده و یک طلای 18 عیار می باشد. بیشتر طلاهای ساخت اروپا با این کدگذاری ها عرضه می شوند: 750= 18 عیار، 585= 14 عیار، 417= 10 عیار

کد 18kgp چیست و به چه معناست؟

کد 18kgp چیست و به چه معناست؟ بطور مثال انگشتری طلایی رنگ با کد 18KGP داریم. برای تشخیص این کد، کافی است «عیار» را بشناسیم و کمی هم به زبان انگلیسی مسلط باشیم. قبل از هر چیز در ذهنمان اعداد و حروف را از هم جدا می کنیم. همانطور که در بالا توضیح داده شد، عدد 18 نشانه عیار 18 است که در زبان انگلیسی هر زمان که عبارت 18K را روی فلز طلا دیدیم در می یابیم که به گفته سازنده فلز بکار رفته در این انگشتر طلای 18 عیار می باشد. اما نکته مهم این است که تا بقیه حروف اختصاری را رمزگشایی نکرده ایم نباید مطمعن باشیم که انگشتر یادشده طلا می باشد و هنوز برای نتیجه گیری زود است.

حرف G به معنی GOLD (طلا) است و حرف P به معنی Plate یا PLATED (روکش) است. حالا از حروف اختصاری نتیجه می گیریم که انگشتر ما روکش طلا (آب طلا) با عیار 18 است و فلز آن طلا نمی باشد. فقط کدهای رایج 14k الی 24k و 600 ، 750 ، 800 ، 875 ، 900 ، 925 ، 950 و 999 برای شناسایی طلا بدون عیار سنجی کاربرد دارد ، دیگر کدهای اختصاری مهم نبوده و قابل پیگیری نمی باشد. بطور مثال انگشتری نقره ای رنگ با کد PNG19294 یا انگشتری طلایی رنگ دیگری با کد HL داریم. همانطور که از شمایل کد و حروف پیداست چیزی جز کد شناسایی کالا و اختصار نام شرکت سازنده را نمی توان از آنها استنباط نمود.

31 دیدگاه در “کدهای طلا و حروف حک شده روی طلا نشان دهنده چیست؟

  1. شاهو گفت:

    K23
    یعنی چی یه ساعت قدیم دارم نوشته پشتش

    1. محیا شریف نیا گفت:

      سلام همراه عزیز، وقتتون بخیر، علامت karat (k) عیار طلا رو مشخص می کند، برای اطمینان به طلا فروشی ها یا آزمایشگاه های طلا مراجعه کنید تا عیار واقعی کارتون مشخص کنن.

  2. الی گفت:

    18kgpیعنی ابکاری طلا؟؟پس فلزش چیه

    1. محیا شریف نیا گفت:

      سلام وقت شما بخیر ، همراه عزیز بطور مثال انگشتری طلا با کد 18KGP داریم. قبل از هر چیز در ذهنمان اعداد و حروف را از هم جدا می‌کنیم. همانطور که در بالا توضیح داده شد، عدد 18 نشانه عیار 18 است که در زبان انگلیسی هر زمان که عبارت 18K را روی فلز طلا دیدیم در می‌یابیم که به گفته سازنده، فلز بکار رفته در این انگشتر طلای 18 عیار می‌باشد. اما باید بقیه حروف را نیز معنی کنیم تا مطمئن شویم که جنس انگشتر ما طلا است. حرف G به معنی GOLD (طلا) است و حرف P به معنی Plate یا PLATED (روکش) است. حالا از حروف اختصاری نتیجه می‌گیریم که انگشتر ما روکش طلا (آب طلا) با عیار 18 است و فلز آن طلا نمی‌باشد.

  3. Mehdi گفت:

    سلام من یه خودنویس پارکر دارم روش نوشته
    14k gf
    Streling
    یعنی چی

    1. محیا شریف نیا گفت:

      سلام همراه عزیز، وقت شما بخیر، معمولا 14kg در صنعت طلا و جواهرات مخفف طلای 14 عیار است. این نوع فلز شامل یک لایه ضخیم از طلای واقعی است که روی یک فلز پایه مانند برنج یا نقره اعمال می شود. چنانچه اطلاعات دقیق تری بخواید باید مورد آزمایش قرار گیرد.

  4. فاطمه گفت:

    سلام وقت بخیر من یه گردنبند دارم روش نوشته ۹۲۵ یعنی چی طلا نیست؟

    1. محیا شریف نیا گفت:

      سلام همراه عزیز، وقت شما بخیر، تعریفی برای طلا با این عنوان نداریم.

  5. Ariii گفت:

    سلام من یه حلقه نقره‌ای رنگ خیلی قدیمی دارم که پشت اون نوشته 18kgp جنسش چیه

    1. محیا شریف نیا گفت:

      سلام همراه عزیز، برای شناسایی طلا باید حروف طلا که روی آنها درج می شوند را بررسی کرد که این کدها علاوه بر عیار و خلوص آن ، نشانگر جنس آن نیز هست. شماره طلا گاهی کاملا عددی و گاهی ترکیبی از عدد و حروف هستند. مثلا کد 18kgp چیست؟ 18 در این کد به این معنی است که طلای استفاده شده، طلای هجده عیار است. g مخفف gold به معنی طلا و p مخفف plated به معنی آبکاری است، پس در نتیجه زنجیر 18kgp فلز طلا نیست و روکش طلا است.

      1. امیر نوری گفت:

        سلام، یک رینگ مردانه داخل حلقه 18k و زیر این 150 یا شاید 750 حک شده است. فقط یک مقداری داخل آن خطوط تیره دارد. طبیعی است؟

        1. محیا شریف نیا گفت:

          سلام وقت شما بخیر ، همراه عزیز کد 750 و 18K طلای 18 عیار است. با افتخار در خدمتتون هستیم.

  6. ارمیس گفت:

    سلام وقت بخیر من یه گوشواره طلا دارم که روش نوشته k158 ینی چی؟

    1. محیا شریف نیا گفت:

      سلام همراه عزیز، وقتتون بخیر، علامت karat (k) عیار طلا رو مشخص می کند.با افتخار در خدمتتون هستیم

  7. زهرا گفت:

    سلام وقت بخیر
    روی گردنبند من عدد ۷۵۰ و ۱۸۵۰ نوشته شده این کدها چه معنایی دارن؟

    1. محیا شریف نیا گفت:

      سلام همراه عزیز، وقتتون بخیر، علامت karat (k) عیار طلا که برای شما 750 همون عیار 18 رو مشخص می کند، کد بعدی نوشته شده احتمالا کدی مخصوص برند تولیدیش باشه.با افتخار در خدمتتون هستیم

  8. محمد گفت:

    سلام وقت بخیر ببخشید روی طلای ما عدد 11151 حک شده و پایین اون عدد 750 و طرف مقابل aslian و Cp32 خواستم ببینم آیا طلای ما آبکاری نیست ؟؟اصل هست یا خیر
    ممنون میشم توضیح بدید

    1. محیا شریف نیا گفت:

      سلام وقت شما بخیر ، همراه عزیز ۷۵۰ یعنی طلای ۱۸ عیار که نشان‌ می‌دهد از ۷۵ درصد طلای خالص در ساخت محصول استفاده شده است.

  9. اسما گفت:

    سلام من یه پلاک دارم روش نوشته ۱۳۶۴
    ۱۸k
    معنیش چیه؟

    1. محیا شریف نیا گفت:

      سلام همراه عزیز، وقتتون بخیر همون جور که داخل مقاله نیز توضیح داده شده هر زمان که عبارت 18K را روی فلز طلا دیدیم در می‌یابیم که به گفته سازنده، فلز بکار رفته در این انگشتر طلای 18 عیار می‌باشد.

    2. T.J گفت:

      وقتتون بخیر
      کد ۱۱۵۷۲ یعنی چی؟

  10. ليلا گفت:

    سلام و عرض احترام
    ميخواهم سازنده يك سرويس طلا را پيدا و سفارش ساخت گوشواره شبيه به گوشواره سرويس را بدهم. آيا از روي كد هاي موجود روي طلا امكان پيدا كردن سازنده وجود دارد؟

    1. محیا شریف نیا گفت:

      سلام همراه عزیز، وقتتون بخیر، بعضی از سازندگان کد اختصاصی خود را نیز روی کار حک می کنند، مانند جواهری سروری که روی محصولات لوگو حک می شود، برای آماده سازی سفارشات جواهری سروری ابتدا طراحی سه بعدی بر اساس خواسته مشتریان عزیز انجام می دهد و در صورت تايید، کار در مرحله ساخت قرار می گردد. با افتخار در خدمتتون هستیم.

      1. ليلا گفت:

        كد سازنده روي طلا حك شده، چطور ميتوانم به همان سازنده با همان كد سفارش دهم؟

        1. محیا شریف نیا گفت:

          سلام همراه عزیز، وقتتون بخیر، همان کد را داخل گوگل سرچ کنید شاید بتونید پیداشون کنید.

    2. کمال گفت:

      سلام وقت شما بخیر ببخشید من 2تا سینی دارم که پشت هر دوتاشون هم شماره 999 حک شده میشه راهنمایی کنید که این کد چی هستش
      خیلی ممنون

      1. محیا شریف نیا گفت:

        سلام وقت شما بخیر ، همراه عزیز کد 999 نقره است، با افتخار در خدمتتون هستیم

  11. ليلا گفت:

    اگر كد سازنده را خدمتتون عرض كنم امكان هماهنگي وجود دارد؟

    1. محیا شریف نیا گفت:

      همراه عزیز هر فروشنده ای کد یا لوگوی مخصوص خودشون رو دارا هستند و اینکه حتی موقع حک گاهی به صورت مخفف حک می کنن که باز نیاز به سرچ داره.

  12. علی اصغر گفت:

    سلام من یک انگشتر دارم روش نوشته
    Zm18k یعنی چی

    1. محیا شریف نیا گفت:

      سلام وقت شما بخیر ، همراه عزیز کد 18K طلای 18 عیار است. با افتخار در خدمتتون هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *