وبلاگ جواهرات

سنگ یاقوت اصل در جواهرات به همراه لیست قیمت

سنگ یاقوت در جواهرات

یاقوت سرخ محبوب ترین سنگ قیمتی در تمام دوران ها بوده است و قرن ها است که مورد توجه افراد مختلف قرار دارد. دوام و سختی این سنگ های زینتی زیبا آن ها را به یک اکسسوری قیمتی و ایده آل برای استفاده در تمام طول روز به خصوص در انواع انشگتر مثل انگشتر جواهر باگت تبدیل می کند. در گذشته از یاقوت برای تزئین کردن تاج ملکه ها استفاده می شد ولی امروزه در حلقه های ازدواج، گردنبد و دستبند و سایر جواهرات، مورد استفاده قرار می گیرد. اما آیا یاقوت ها با یکدیگر تفاوت دارند؟ برای انتخاب سنگ یاقوت در جواهرات چه نکاتی را باید مد نظر قرار داد؟ برای گرفتن جواب سؤالات خود با ما همراه باشید.

ویژگی های سنگ یاقوت اصل

در خصوص ویژگی های سنگ یاقوت اصل باید بگوییم که بعد از الماس، سخت ترین کانی است و درجه سختی آن ۹ موس است. در واقع یاقوت یک کوراندوم سرخ رنگ متبلور است که رنگ آن بسته به وجود موادی مثل تیتانیوم، مس، منگنز، کروم و آهن این سرخی به رنگ های دیگری مثل آبی، زرد، بنفش، صورتی، نارنجی و سرخ تغییر می کند که نوع سرخ آن برای انواع مختلف انگشتر جواهر مردانه و زنانه استفاده میشود و بسیار مرسوم است. کوراندوم هایی که رنگی جز سرخ و صورتی داشته باشند یاقوت کبود نامیده می شوند و کوراندوم های سرخ و صورتی یاقوت سرخ نامیده می شوند که این رنگ به دلیل وجود کروم در کوراندوم است. امروزه قیمت سنگ خام یاقوت و یا سنگ یاقوت اصل در بازه های مختلفی بر اساس انواع مختلف یاقوت در بازار به فروش می رسد و شما می توانید از جواهرات سُروری، جواهرات یاقوت کبود قیمت مناسب اصل را تهیه نمایید.

همه چیز در مورد جواهر یاقوت کبود

اگر بخواهیم همه چیز در مورد جواهر یاقوت کبود را بگوییم، ابتدا بهتر است بدانید برخی از سنگ ها پدیده ای به نام تغییر رنگ را نشان می دهند که اغلب به آبی در نور روز یا بنفش در زیر نور فلورسنت تبدیل می شود. جواهر یاقوت کبود حتی می تواند خاکستری، سیاه یا قهوه ای باشد. تنوع بالای رنگ های این نوع سنگ قیمتی توجه اشخاص با هر سلیقه ای را به خود جلب کرده است. جواهر یاقوت کبود گرانبهاترین و ارزشمندترین سنگ آبی است. این سنگ به دلیل رنگ، سختی، دوام و درخشندگی عالی، سنگ قیمتی بسیار مطلوبی است. قیمت یاقوت سرخ معدنی و قیمت یاقوت اصل قدیمی را همراه با رکابی که بر روی آن قرار می گیرد، می توانید در سایت جواهرات سُروری بررسی نمایید. برای خرید یاقوت اصل، با جواهری سُروری همراه باشید.

سنگ یاقوت اصل

نکات مهم خرید سنگ یاقوت کبود

نکات مهم خرید سنگ یاقوت کبود شامل موارد زیر می شود. بهتر است برای خرید سنگ یاقوت کبود باید ابتدا از اصل بودن آن اطمینان حاصل کنید. به دنبال عیب و ایرادات باشید. برای بررسی دقیق یاقوت کبود از ذره بین جواهر سازی، با حداقل 10 برابر بزرگنمایی استفاده کنید. یاقوت کبود طبیعی از تکه های ریز مواد دیگر تشکیل می شود که بصورت لکه های کوچک مشاهده می شود. این لک ها و نقص ها به خوبی نشان می دهد که یاقوت کبود واقعی است. اگر یاقوت استفاده شده در دستبند و گردنبند جواهر یاقوت و زمرد خریداری شده تان دارای عیب یا لک بود صد در صد طبیعی است و جای نگرانی ندارد اما اگر عیب و نقص نداشت نمی توان نظر قطعی داد. مگر اینکه توسط متخصصین این زمینه بررسی شود برای خرید یاقوت سرخ اصل و همچنین برای خرید سنگ یاقوت کبود می توانید به جواهرات سُروری مراجعه کنید و نیم ست جواهر یاقوتی سفارشی خود را تهیه نمایید.

لیست قیمت سنگ یاقوت کبود اصل

برای بررسی لیست قیمت سنگ یاقوت کبود اصل باید بگوییم که قیمت سنگ یاقوت کبود اصل بسته به سایز و جنس آن متفاوت است. قیمت هر قیراط یاقوت کبود در بازار ایران بسته به عوامل زیادی می تواند متغیر باشد. رنگ بزرگترین عامل در قیمت است. با ارزش ترین یاقوت های کبود دارای رنگ آبی عمیق قوی هستند. قیمت سنگ یاقوت سرخ ساخته شده در آزمایشگاه نسبت به یاقوت کبود طبیعی که به بازار عرضه می شود بسیار ارزان تر است، زیرا سنگ های طبیعی کمیاب تر هستند و بیشتر مورد توجه قرار می گیرند و از انها در انواع جواهرات لوکس استفاده می شود. بهتر است ابتدا از اصل بودن سنگی که میخواهید خریداری کنید مطمئنئ شوید. بنابراین تست تنفس از بهترین روش های تشخیص یاقوت اصل است. هنگام خرید یاقوت کبود اصل رویش نفس بکشید تا روی آن بخار ایجاد شود. مه روی یاقوت های طبیعی باید تنها در یک یا دو ثانیه پاک شوند، اما مه روی یاقوت های کبود مصنوعی ممکن است نزدیک به پنج ثانیه طول بکشد تا پاک شوند.برای اطلاع دقیق از لیست قیمت یاقوت کبود میتوانید به گالری جواهری سُروری مراجعه کنید.

عوامل تاثیر گذار بر قیمت یاقوت سرخ اصل قدیمی

اگر بخواهیم از عوامل تاثیر گذار برقیمت یاقوت سرخ اصل قدیمی  بگوییم ذکر این نکته حیاتی است نیز مانند الماس با استفاده از فاکتورهای کیفی خاصی ارزیابی می شود. از این رو، تا حد زیادی مهمترین این فاکتور ها در تعیین قیمت یاقوت کبود اصل رنگ آن است. یاقوت های با کیفیت بالا دارای رنگ طبیعی غنی و عمیقی هستند که با عملیات حرارتی تغییر نکرده است. هر چه رنگ قوی تر و تندتر باشد، یاقوت با ارزش تر است. در نهایت مانند تمام سنگ های قیمتی، وزن قیراط یاقوت در ارزش آن نقش دارد، به طوری که هرچه یاقوت بزرگتر باشد ارزش بیشتری نسبت به یاقوت کوچکتر دارد. برای اطلاع از قیمت یاقوت سرخ اصل قدیمی و سرویس جواهر فالور می توانید از طریق تماس با پشتیبانی این مجموعه از کارشناسان جواهرات سُروری مشاوره بگیرید.

یاقوت سرخ چیست

یاقوت سرخ چیست؟

سنگ یاقوت درواقع یکی از انواع کوراندوم است که در حالت عادی هیچ رنگی ندارد. این رنگ قرمز جذاب به دلیل وجود مقادیر کمی عنصر کروم (Cr) در ترکیبات کوراندوم و همچنین قرارگیری در دمای فوق العاده بالای اعماق زمین تشکیل می شود. مانند سایر سنگ های قیمتی، برای پیدا کردن یاقوت با کیفیت، معمولاً کارگران معدن باید قبل از استخراج کریستال های خشن و تراش نخورده و البته با کیفیت، از میان سنگ های بزرگ و سنگین عبور کنند. بیشتر یاقوت ها از دو منطقه استخراج می شوند:

  • میانمار معروف به برمه
  • موزامبیک

معمولاً یاقوت های برمه ای به عنوان استانداردی برای تعیین کیفیت سنگ یاقوت در جواهرات مد نظر قرار گرفته می شوند، زیرا میانمار تولید کننده اصلی و تاریخی این گوهر ارزشمند و انواع سنگ یاقوت زرد خام  و سرخ است. یاقوت های موزامبیک ظاهر متفاوتی دارند و کمی تیره تر و شفاف تر به نظر می رسند. البته مناطق دیگری نیز وجود دارد که از معادن آن یاقوت هایی با رنگ و کیفیت تقریباً مشابه تولید می شود. این تفاوت کیفیت به دلیل ترکیبات موجود در سنگ ها است، زیرا یاقوتی که در هر مکانی تولید می شود، طیفی از رنگ ها و ترکیبات خاص همان منطقه را دارد.

انواع یاقوت بر اساس نوع رنگ

برای بررسی انواع یاقوت بر اساس نوع رنگ بهتر است نگاهی به صنعت جواهر سازی بیاندازیم. در صنعت جواهر سازی زمانی که صحبت از رنگ سنگ یاقوت در جواهرات می شود، همیشه طیف بین یاقوت کبود صورتی و یاقوت سرخ و سنگ یاقوت زرد خام یک موضوع بحث برانگیز است. همان طور که می دانید هر سنگ، ترکیبی منحصر به فرد از رنگ ها بوده و هرکدام زیبایی خاص خود را در جواهرات مختلف مثل انگشتر جواهر سنگ رنگی دارند و همین موضوع باعث به وجود آمدن طیف رنگ های مختلف می شود. همچنین رنگ ها در نقاط مختلف دنیا با یکدیگر تفاوت دارند. مثلاً ممکن است یاقوتی که در کشور ما از آن به عنوان یاقوت سرخ نام برده می شود، در کشور دیگری به یاقوت صورتی تیره معروف باشد.

درواقع رنگ یاقوتی تنها یک رنگ خاص نیست، بلکه یک طیف گسترده از قرمز مایل به صورتی، قرمز ارغوانی، قرمز مایل به نارنجی و همچنین قرمز یاقوتی اصلاح نشده است. رنگ این سنگ های با ارزش در قیمت آن ها تأثیر به سزایی دارد. به عبارتی می توان گفت سه جزء اصلی برای هر رنگ که موجب تمایز آن با دیگری می شود عبارت است از:

  • تن
  • رنگ
  • اشباع

رنگ یاقوت

برش یاقوت

ارزش گذاری سنگ یاقوت در جواهرات علاوه بر رنگ به عوامل دیگری مانند برش آن نیز بستگی دارد. اگر انتخاب یک قرمز یاقوتی خاص برای شما دشوار است، می توانید انتخاب خود را با محدود کردن جستجو به موارد دیگر مانند برش سنگ، راحت تر کنید. معمولاً برش های مختلفی برای سنگ های قیمتی، وجود دارد از جمله گرد، بیضی، باگت یا مستطیل، قلب، گلابی یا اشک، مارکیز، تریلیون و…

برش هر سنگ قیمتی بر اساس ترکیبات بالقوه آن، مانند رنگ پلوکرویک، کیفیت کریستال خام و در نهایت نحوه انطباق کاتر با همه این عوامل منحصر به فرد است. در واقع می توان گفت هیچ دو نگین و سنگی وجود ندارد که برش یکسانی داشته باشند، مگر اینکه منحصراً برای این منظور تراشیده شود.اکثر سنگ های قیمتی رنگی دارای یک برش پله مانند اصلاح شده در پایین هستند. در بین سنگ های قیمتی تنها زمرد است که برش کاملاً متفاوتی دارد و میتوانید آنرا در گوشواره جواهر یاقوت و زمرد مشاهده کنید. برش های دیگر مانند تابشی و پرنسسی نیز وجود دارد که منحصر به فرد تر هستند، اما بسیار کمتر از آن ها استفاده می شود زیرا به هنگام ساخت و جای گذاری در رکاب خود سازگاری کمتری دارند.

برش یاقوت

شفافیت یاقوت

میزان شفافیت سنگ یاقوت در جواهرات اهمیت بسیاری دارد. همه سنگ های قیمتی طبیعی دارای اجزای کوچکی هستند. این اجزاء می توانند هر چیزی مانند حباب های گاز و مایع کوچک و یا مقادیر کمی مواد معدنی دیگر باشد، که به صورت شکاف یا خطوط ظریف در میان سنگ قرار گرفته است. مهم ترین عاملی که باید هنگام بررسی شفافیت یک یاقوت به آن توجه کرد، این است که به دنبال اجزای قابل مشاهده باشید. اگر یاقوت با چشم غیر مسلح تمیز باشد یا در قسمت های دور از دید آن درزهایی وجود داشته باشد، این موارد بر زیبایی سنگ تأثیر نمی گذارد.

تغییرات بعد از استخراج یاقوت

امروزه بر روی اکثر یاقوت های موجود در بازار، برای تقویت رنگ و افزایش شفافیت تغییرات و اصطلاحاً درمان هایی انجام می شود. به عبارت دیگر کم پیش می آید سنگ یاقوت در جواهرات امروزی کاملاً خام و بدون تغییر باشد. این تغییرات یا درمان ها به شرح زیر است:

حرارت درمانی

یکی از کار های معمولی که در صنعت جواهر سازی برای افزایش رنگ و شفافیت یاقوت انجام می شود، قرار دادن آن در معرض حرارت است. این کار نه تنها ارزش سنگ را پایین نمی آورد بلکه موجب تقویت رنگ و حذف هر گونه روتیل (نوعی اکسید) می شود. یاقوت می تواند تا دمای 1800 درجه فارنهایت را تحمل کند. این درمان تأثیر منفی بر دوام یا ارزش سنگ ندارد و در بازار بسیار پذیرفته شده است.

شیشه درمانی

این نوع درمان و بهبود کیفیت ظاهری یاقوت طی سال های اخیر رواج بیشتری پیدا کرده است. در این روش درمانی یاقوت های کم عیار را سفید می کنند و شکاف های موجود را با شیشه پر می کنند. سپس با رنگ آمیزی آن جذابیت از دست رفته مجددا برگردانده می شود. سنگ یاقوت هایی از این نوع در برابر گرما یا مواد شیمیایی پایداری کمتری دارند و احتمال شکستگی آن ها بیشتر است. این مدل سنگ یاقوت در جواهرات معمولاً قیمت پایین تری دارند.

شیشه درمانی

Flux درمانی

از این روش درمانی برای جلوگیری از چسبیدن یاقوت ها به هم در طول فرآیند گرم شدن استفاده می شود. درواقع یاقوت ها با لایه ای از مواد فلاکس پوشانده شده است و در نتیجه احتمال تغییر شکل سنگ کمتر خواهد شد. مزیت فرآیند Flux درمانی این است که ماده شار به اعماق سنگ نفوذ کرده و هرگونه شکافی را پر می کند. این کار ارزش سنگ را کمی کاهش می دهد زیرا در نهایت یک ماده خارجی وارد آن شده است.

محل استخراج یاقوت و معدن یاقوت سرخ در ایران

یاقوت ها در نقاط خاصی از سراسر جهان استخراج می شوند که معروف ترین معادن آن در میانمار، کامبوج، تایلند، سریلانکا، موزامبیک، زامبیا و پاکستان قرار دارند. همان طور که در ابتدا نیز گفته شد، یاقوت های برمه، که به نام میانمار نیز شناخته می شوند، ارزش بسیاری دارند و بهترین نوع سنگ یاقوت در جواهرات هستند. به همین دلیل از آن ها به عنوان استانداردی برای تشخیص کیفیت سایر یاقوت ها استفاده می شود. در این بین یاقوت های هندی معمولاً قیمت کمتری داشته و نسبت به نمونه های دیگر تیره تر هستند.

در واقع ارزان ترین سنگ یاقوت در جواهرات، نمونه های به دست آمده از معادن هند است. اغلب در تزئین پارچه های گران قیمت و دست بافت نیز از آن ها استفاده می شود. شما می توانید برای خرید و مشاهده انواع سنگ های یاقوت به سایت جواهری سُروری مراجعه کنید و از خدمات این سایت بهره مند شوید. یاقوت های برمه ای در حال حاضر بسیار کمیاب و گران قیمت هستند. یک یاقوت برمه ای گرم نشده، معمولاً در حراجی ها به قیمت تقریباً یک میلیون دلار به ازای هر قیراط فروخته می شود. آن ها ظاهری خیره کننده با فلورسانس قوی دارند و با کیفیت بالای خود شناخته می شوند. یاقوت های موزامبیک در سال 2009 کشف شدند و به سرعت به یکی از بهترین منابع یاقوت تبدیل شدند. یاقوت های این معدن بسیار ظریف و زیبا است و حتی با یاقوت های برمه قابل مقایسه هستند.

محل استخراج یاقوت

 

2 دیدگاه در “سنگ یاقوت اصل در جواهرات به همراه لیست قیمت

  1. مارال گفت:

    سلام
    ممنونم ازتون ؛ با کارای خاصتون هم خیلی به روز هستید ، هم اطلاعات مفیدی برامون انتشار میدید🙏🏻🌹👏🏻👍🏻

    1. محیا شریف نیا گفت:

      🙏🏻🌹سلام همزاه عزیز، ممنونیم از شما که توجه می فرمایید، با افتخار در خدمتتون هستیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *